Edukativni roboti: jedan od najvažnijih alata savremenog učenja
Uzevši u obzir činjenicu da smo već uveliko zakoračili u svet u kome vlada tehnologija i da su roboti i robotika u raznim oblicima gotovo deo svakodnevnice, prirodan sled događaja nalaže da se i najmlađi pripreme za proaktivno funkcionisanje i snalaženje sa savremenom tehnologijom.
Programiranje i interakcija sa robotskom tehnologijom već sada su utkani u gotovo svaki aspekt savremenog sveta i neophodno je da se obrazovanjem stvori tehnološki pismeno društvo koje će znati da efektivno i na pravi način upravlja ovim naučnim dostignućima i primeni ih kako bi se društvo u kom živimo unapredilo.
Reč robot uveo je češki pisac Karel Čapek kako bi opisao u to doba naučnofantastične zamisli o automatizovanim mašinama; u doslovnom prevodu sa češkog ova reč znači težak posao. Gotovo čitav vek kasnije, ono što je u to doba bila fikcija, sada je postalo deo obrazovnog procesa koji već u ovom trenutku postaje nužan za efikasno pripremanje za uspešno snalaženje u 21. veku – koji se neprekidno i rapidno razvija.
Šta su edukativni roboti?
Učenje robotike ne samo da nas priprema za aktivan život u društvu u kom sve govori jezikom tehnologije već se kroz njega i razvijaju sve važne kognitivne veštine koje su primenljive u realnom svetu, i predstavljaju veštine koje su čvrsto uporište za razvoj svake karijere koja ima perspektivu u budućnosti.
Roboti su na veoma efektivan način našli svoju primenu u obrazovnim praksama, zbog svojih brojnih prednosti u razvoju važnih kognitivnih veština. Edukativni roboti omogućavaju učenicima svih uzrasta da prodube svoje znanje iz robotike i programiranja, kao i da uz to već u ranom uzrastu razvijaju vredne veštine koje će imati veoma perspektivnu primenu u zanimanjima budućnosti, kao što su problem solving, kreativnost, timski rad i proaktivan duh.
Pedagoški roboti dizajnirani su na poseban način koji omogućava i najmlađima da se upoznaju sa osnovama robotike i programiranja, i pružaju im priliku da na veoma jednostavne i razumljive načine u praksi primene svoje veštine građenja robota i programa koji će ih osposobiti da obavljaju razne zadatke.
Ovi roboti korsite se u praksama STEM obrazovanja (Science, Technology, Engineering, Mathematics), koje postavlja fokus na praktične vežbe više nego na teoriju, i zbog toga je edukativna robotika od izuzetnog značaja za ove edukativne prakse. Upotreba ove vrste tehnologije kroz STEM kurikulume igra ogromnu ulogu u stimulisanju razvoja logičkog razmišljanja i kreativnosti, što je važno za uspešno upoznavanje sa objektima koji mogu biti programirani, sa kojima su učenici već od ranog uzrasta u direktnom kontaktu.
Kompleksnost ovih robota zavisi od uzrasta kojem su namenjeni – edukativni roboti postoje i za one najmlađe, kojima je omogućeno da ih programiraju da vrše jednostavne zadatke, kao i za one koji su već u stadijumu višeg srednjeg obrazovanja, čiji su programerski zadaci nešto kompleksniji.
Najpopularniji edukativni roboti koji čine učenje zabavnim
Robotika je jedan od najaktuelnijih trendova u savremenim edukativnim praksama, koji se drži već izvesno vreme i predstavlja sjajan, izuzetno zabavan način da se povećaju angažman i fokus učenika koji ulaze u svet programiranja ili su već u zakoračili u njega.
Zbog toga vam ovde predstavljamo neke od trenutno najpopularnijih robota koji se primenjuju u nastavi širom sveta.
Lego Mindstorms EV3 Robot Kit
Uzrast: minimim 10 godina
Primena: Informatika i robotika.
Ovaj robot se koristi se za kodiranje i učenje kodiranja u okviru informatičkih i ICT predmeta. Sačinjen je od EV3 kocke, koja se može programirati direktno putem tableta ili preko računara. Robot sadrži i niz senzora koji se mogu koristiti prilikom njegovog programiranja. U nastavi je robot Lego Mindstorms EV3 našao svoju primenu u razvijanju STEM veština, upravo zbog svojih velikih mogućnosti za izgradnju i kodiranje potpuno funkcionalnih mini-robota koji mogu da hodaju, govore, igraju igrice i izvršavaju zadatke. Pomoću njega učenici lako i na interesantan način savladavaju osnove robotskog inženjeringa.
Vector Robot by Anki
Uzrast: od 5 godina
Primena: Informatika, engleski.
Koristi se kao robot za uvođenje dece u svet robotike, kao inteligentan prijatelj ili personalni asistent. Robot koristi senzore za preponavanje zvuka – tako može prepoznati pored koga se nalazi; takođe, robot prepoznaje lica pomoću kamere. Može se koristiti u kombinaciji sa asistentima kao što je Alexa. Može da pleše i poziva brojeve telefona. Robot koristi Androd i iOS platforme. Ne poseduje mogućnosti programiranja.
Wonder Workshop Dash
Uzrast: od 6 godina
Primena: Primena robota je usmerena ka robotici, informatici i ICT-ju.
Robot je povezan sa aplikacijom zvanom Wonder, preko koje se programira; koristi se grafičko programiranje. Robot raspolaže sa više senzora i izlaznih uređaja. Može da govori, tj. proizvodi zvuk, i detektuje stvari kao što je tapšanje. Kreće u svim pravcima pomoću motora. Wonder aplikacija poseduje tutorijal za učenje osnova robotike i programiranja.
Sphero SPRK+
Uzrast: od 7 godina
Primena: Primena robota je usmerena ka učenju programiranja i učenju programskog jezika JavaScript.
Kretanje ove loptice moguće je programirati putem grafičkog interfejsa, kroz koji učenik upoznaje i razvija logiku programiranja, ali se Sphero može koristiti i kao pomoćnik pri postepenom učenju jezika JavaScript davanjem komandi robotu na ovom jeziku. Sphero SPRK+ je više od robota: on je dizajniran da podstakne kreativnost i radoznalost kroz zadatke za kodiranje. Poseduje senzore sa LED sijalicama, koji se jednostavno mogu programirati, te kroz igru inspiriše male buduće kreativce!
Ruko Smart Robots
Uzrast: od 4 godine
Primena: Primena robota je u STEAM predmetima, programiranju i učenju logike programiranja.
Ruko je robot koji se može koristiti i programirati pomoću aplikacije, daljinskog upravljača i glasa. Robot poseduje 102 ugrađene instrukcije. Robot se može koristiti kao bluetooth uređaj, tako da, recimo, može deci pričati priče. Robotu se mogu davati glasovne komande. Može da pokazuje različite vrste emocija i vrši različite pokrete.
Bee-Bot Educational Robot
Uzrast: od 4 godine
Primena: Uvod mlađih razreda (I, II, III) u robotiku.
Robot sadrži tastere za usmeravanje – levo, desno, napred i nazad. Robot ima memoriju i može pamtiti do 200 koraka; ova memorije omogućava programiranje kretanja robota. Svrha robota je uvođenje dece mlađeg uzrasta u robotiku i negovanje ljubavi prema robotima. Robot takođe može da snima zvukove i zvuk se može povezati sa određenim dugmetom.
WowWee Miposaur Robot Dinosaur
Uzrast: od 4 godine
Primena: Uvod mlađih razreda (I, II, III) u robotiku.
Robot koji interaguje sa okolinom putem pokreta. Poseduje svoju kuglicu koju prati. Napravljen je kao robot za početnike, gde učenik uči komande i gestove putem kojih može da vrši interakciju sa robotom. Ovaj robot služi više za igru kod mlađih uzrasta.
Educational Insights Artie 3000 The Coding Robot
Uzrast: od 7 godina
Primena: Primena robota u STEAM predmetima, prvenstveno likovno i informatika – programiranje.
Robot koji se koristi kao art robot, gde učenik daje komande pomoću grafičkog interfejsa ili linija koda i vrši interakciju sa samim robotom i onim što robot crta.
Miko 3
Uzrast: od 5 godina
Primena: Uvođenje učenika u svet robotike i veštačke inteligencije.
Miko ima na desetine emocija (i nekoliko trikova u rukavu). Ne samo da vas prepoznaje i zove po imenu već i odgovara na vaše raspoloženje, i svakim danom vas sve više upoznaje. Miko se koristi kako bi na veoma zanimljiv i interaktivan način uveo učenike u svet robotike i veštačke inteligencije, budući da poseduje veliki broj raznolikih edukativnih aplikacija koje se prilagođavaju potrebama samog učenika i nastave.
Photon educational robot
Uzrast: od 5 godina
Primena: Korišćenje robota u svrhe programiranja i informatike (VI, VII, VIII razred).
Robot se koristi pomoću aplikacije i može se programirati pomoću grafičkog interfejsa i programskog jezika Python. Osmišljen je da pruži podršku mladim programerima kako bi brže savladali osnove programiranja i osnove Pythona.
Cubelets
Uzrast: od 5 godina
Primena: Korišćenje robota u svrhe uvođenja mlađih učenika u svet robotike.
Robot Cubelets donosi drugačiji pogled na polje robotike i robota. Cubelets je robot koji je sastavljen od malih kocki, gde svaka kocka prestavlja zasebnog robota, tj. modul. Skup alata Cubelets se sastoji od 6 do 20 robota-kocki koji se mogu kombinovati u većeg robota. Različiti roboti poseduju različite sposobnosti, tako da je glavna ideja Cubelets robota kombinovati više malih robota sa različitim sposobnostima i napraviti jedinstvenog robota.
Ozobot Bit (EVO)
Uzrast: od 5 godina
Primena: Korišćenje robota u svrhe uvođenja mlađih učenika u svet robotike.
Robot koji će učenicima pomoći da razviju logičke i programerske sposobnosi. Robot se može programirati pomoću flomastera različitih boja.
Edison Robot
Uzrast: od 4 godine
Primena: Korišćenje robota u nastavne svrhe informatike i računarstva, kao i robotike.
Robot namenjen učenicima osnovnih škola, za uvođenje učenika u programiranje pomoću bar-kodova, a podržava i programiranje pomoću jezika Scratch i Python, kao i programiranje pomoću blokova kroz poseban softver koji je razvio Edison tim. Robot Edison može se i nadograđivati, jer poseduje lego podlogu, tako da učinici mogu da eksperimentišu sa dizajnom robota.
Finch 2.0
Uzrast: od 5 godina
Primena: Korišćenje robota u svrhe programiranja i umetnosti.
Robot Finch 2.0 namenjen je učenicima koji imaju sklonost ka programiranju i slikarstvu. Robot poseduje držač za marker kojim robot može crtati na površinama. Robot se programira pomoću programskih jezika Python i Java, kao i pomoću blokova.
NAO Robot V6
Uzrast: od 4 godine
Primena: Robot nudi veoma raznovrsne mogućnosti kako pri nastavi predmeta informatike i robotike tako i na drugim predmetima – pri predavanju jezika itd.
Humanodini robot NAO jedan je od najzastupljenijih komercijalnih humanoidnih robota visokih performansi. NAOqi robotska aplikacija donosi zanimljive izazove za razvoj novih softverskih mogućnosti koje se mogu primeniti na platformi NAO. Osnovni elemetni robotske aplikacije uključuju napredne, složene tehnologije kao što su prepoznavanje govora, prepoznavanje objekata i mapiranje objekata u prostoru. Omogućava razvoj pod više programskih jezika, uključujući C++, Python, Urbi i .NET. Moduli postavljeni na vrhu ovog frameworka omogućavaju bogate API-je za interakciju sa NAO.
mTiny
Uzrast: od 4 godine
Primena: Korišćenje robota u svrhe uvođenja mlađih učenika u svet robotike.
mTiny je robot za rano obrazovanje za decu koja odrastaju u digitalnom dobu. Njegov Tap Pen Controller je alat za kodiranje koji vežba logičko razmišljanje dece i sposobnosti rešavanja problema. Unosi kompjutersko programiranje u stvarni život dece, koristeći kartice za kodiranje i različite tematske blokove mapa kako bi dete vodio u istraživanju, opažanju i stvaranju kroz veoma interaktivne, stimulativne i zabavne igre. Kontinuirano ažurirani komplet alata mTiny takođe podstiče interesovanje dece za učenje matematike, engleskog, muzičkog i drugih predmeta i neprestano ih inspiriše.
M.A.R.K.
Uzrast: od 12 godina
Primena: Korišenje robota u svrhe upoznavanja učenika sa veštačkom inteligencijom i programiranjem.
Make A Robot Kit – M.A.R.K je svestrana inteligentna robotska platforma dizajnirana za učenje o veštačkoj inteligenciji. Koristeći AI kontroler koji pokreće M.A.R.K, učenici mogu da implementiraju praćenje trake, identifikaciju saobraćajnih znakova i druge funkcije kompjuterskog vida kako bi sastavili auto koji se samostalno vozi.
MiSA
Uzrast: od 3 godine
Primena: Upoznavanje učenika sa svetom robotike.
Misa je porodični društveni robot nove generacije. Pametna, interaktivna i jedinstveno mobilna, Misa može da se igra sa vašom decom, upravlja vašim rasporedom i stara se o bezbednosti vašeg doma. Misa će se uklopiti u vašu porodicu kao prijatelj, učitelj, pratilac, snimatelj, domaćica, zabavljač i još mnogo toga!
Svojom jedinstvenom ličnošću i razigranom prirodom, Misa je u interakciji sa okolinom i predstavlja koristan, zabavan, nezaboravan dodatak svakom domaćinstvu. Može da vidi, čuje, podučava, pa i da vam se obraća, što ovog robotića čini savršenim ličnim asistentom koji će vam olakšati svakodnevne zadatke.
MaeGo
Uzrast: od 5 godina
Primena: Upoznavanje učenika sa svetom robotike i korišćenje robota u nastavi fizičkog vaspitanja kod mlađih razreda.
MaeGo robot se koristi kao robot koji uvodi učenike u svet robotike i programiranja. Interakcija sa robotom se vrši pomoću pištolja kojima učenici gađaju robota. Ovim se postiže fizička aktivnost učenika mlađih razreda i povećava njihovo interesovanje za robotiku i robote.
Fable
Uzrast: od 8 godina
Primena: Primena robota u predmetima kao što su informatika, robotika i ICT.
Fable je modularni robotski sistem koji omogućava učenicima da kreiraju sopstvenog robota za nekoliko sekundi. Učenici mogu da sastave module u mnogo različitih konfiguracija. Napravite prilagođena tela robota, koristite ugrađene senzore i programirajte kretanje robota. Fable robot se može programirati pomoću grafičkog interfejsa.
Tenergy ODEV
Uzrast: od 8 godina
Primena: Primena robota u predmetima kao što su informatika, robotika i ICT. Pogodnije za mlađe razrede i ICT ( I, II, III, IV razred).
Koristi se kao modularni robot sa kojim bi se učenici povezali sa svetom robotike i elektronike. Programiranje pomoću grafičkog interfejsa. Korišćenje i interakcija pomoću tableta i aplikacije.
WOWWEE COJI
Uzrast: od 6 godina
Primena: Primena robota u predmetu ICT kod mlađih razreda (I, II, III i IV).
COJI uči vaše dete da programira koristeći jezik koji već poznaje – emodžije! Vaš mladi koder će se zabaviti rešavajući probleme koristeći aplikaciju za kontrolu akcija COJI.
COJI takođe reaguje na fizičku stimulaciju poput naginjanja i treskanja. 😃 dok COJI osvaja vaše ❤️ unapred programiranim odgovorima.
Sphero Mini
Uzrast: od 5 godina
Primena: Primena robota u robotici kod mlađih razreda.
Učenici početnici mogu da igraju igrice zasnovane na STEM-u pomoću aplikacije Sphero Play, a iskusniji mogu da napreduju do programiranja pomoću blokova ili JavaScripta u aplikaciji Sphero Edu. Ovaj robot u obliku loptice, najmanji koji ste ikada dosad videli, ima neverovatno širok izbor modova za vožnju i opcija za programiranje, i pomaže učenicima da savladaju osnove kodiranja uz interaktivne STEM aktivnosti i igre!
mBot
Uzrast: od 7 godina
Primena: Primena robota u predmetima kao što su informatika, robotika i ICT. Pogodnije za mlađe razrede i ICT ( I, II, III, IV razred). Pogodno i za programiranje u V razredu.
mBot je STEM robot za kodiranje za početnike. Poboljšava učenje programiranja na jednostavan i zabavan način. Uz šrafciger i uputstva, korak po korak, deca mogu da naprave robota od nule i iskuse radost praktičnog stvaranja, i to upravljajući njime sa svog mobilnog telefona ili tableta. mBot se može kodirati tako da baca lopticu, prati liniju, izbegava zidove i prepreke, i još mnogo toga. Spreman je onog momenta kada ga sastavite, što ga čini veoma lakim za korišćenje, a takođe poseduje i mogućnost kodiranja pomoću blokova.
Ultimate 2.0
Uzrast: od 7 godina
Primena: Primena robota u predmetima kao što su informatika, robotika i ICT. Pogodnije za mlađe razrede i ICT ( I, II, III, IV razred). Pogodno i za programiranje u V razredu.
Ultimate 2.0 je napredni programabilni robotski komplet koji se sastoji od više od 550 mehaničkih delova i elektronskih modula za deset prilagođenih robota. Kompatibilan sa platformom proizvođača, kao i sa platformom Arduino, komplet omogućava vašoj mašti da poleti. Idealno za male entuzijaste za robotiku: gradite uzbudljive projekte pomoću ovog kompleta i doživite radost pretvaranja svojih ideja u stvarnost. Prednosti primene ovog robota u nastavi odnose se kako na kreativan pristup samom sklapanju robota i programiranju, tako i na beskrajne mogućnosti za razvijanje problem solving veština.
Osmo Awbie
Uzrast: od 5 godina
Primena: Primena robota u predmetima robotika, informatika i ICT.
Uz Osmo Awbie bićete u prilici da pretvorite svoj tablet u magično iskustvo savladavanja temelja kodiranja. Kreiran za uzrast od pet do deset godina, početni komplet za kodiranje omogućava usvajanje kodiranja putem napredovanja u tri praktične igre za učenje. Gledajte svoje dete kako uči da kodira dok povezuje šarene blokove koda u fizičkom svetu kako bi iskreiralo avanturu na svom ekranu. Na ovaj način deca razvijaju kreativne problem solving veštine, motoričke veštine, kao i STEM znanja.
Jimu
Uzrast: od 7 godina
Primena: Primena robota u predmetima robotika, informatika i ICT.
Jimu je robot zahvaljujući kojem učenici mogu da razviju ljubav prema robotima i robotici, kao i prema programiranju i logici. Jimu se može programirati pomoću blokova, što učenicima mlađih razreda nudi veoma lak i zabavan uvod u robotiku i programiranje. Ovaj robot pruža neograničene mogućnosti za kombinovanje delova i pogodan je za razvoj STEM veština i znanja kod mlađe dece. Korišćenjem pravih motora i senzora u okviru nastave Jimu svakom detetu pruža mogućnost da se razvije u kreativnog izumitelja ili pronalazača koji će eksperimentisati sa kodiranjem i programiranjem!
Miro
Uzrast: od 10 godina
Primena: Primena robota u predmetima robotika, informatika i ICT. Prvenstverno kod učenika srednjih škola i fakulteta. Pogodan i za interakciju sa mlađim učenicima.
Miro je robot koji se bazira na veštačkoj inteligenciji i senzorima. Učenici mogu da budu u interakciji sa robotom putem aplikacija na Android i iOS uređajima, kao i putem softvera za komunikaciju sa robotom. Ovaj robot nudi mnogobrojne mogućnosti, od programiranja putem blokova i programskog jezika Python do automatske detekcije zvuka, glasa, lica i još mnogo toga. Miro pruža mogućnost za kompleksnija programiranja, kako za ljudsko-robotsku komunikaciju tako i za timsku organizaciju sa drugim robotima.
microBit
Uzrast: od 9 godina
Primena: Primena robota u predmetima robotika, informatika i ICT. Prvenstveno kod mlađih razreda.
micro:bit je džepni računar kreiran za kodiranje. Pomaže učenicima osnovnih škola da nauče osnove kodiranja, razviju veštine kritičkog razmišljanja i problem solvinga. Ovaj robot pruža mogućnost kodiranja pomoću blokova i predstavlja savršen set za učenje osnova o principima robotike, jer učenici tokom časova mogu na lak način da savladaju kako se robot gradi i programira.
Pepper
Uzrast: od 9 godina
Primena: Primena robota u predmetima robotika, informatika i ICT. Kod mlađih razreda prvenstveno za učenje robotike kroz interakciju; kod đaka srednjih škola i fakulteta kroz Java programiranje.
Pepper je prvi humanoidni robot na svetu sposoban da prepozna lica i osnovne ljudske emocije. Pepper je optimizovan za ljudsku interakciju i može da komunicira sa ljudima kroz razgovor i svoj ekran, koji je osetljiv na dodir. U najsavremenijim obrazovnim praksama pokazao se kao veoma koristan, jer može na jedinstven i interesantan način da unapredi nastavu i da kroz STEM obogati i poveže predmete koji nisu u direktnoj vezi sa digitalnim svetom.
Raspberry Pi
Uzrast: od 13 godina
Primena: Primena robota u predmetima robotika, informatika i ICT.
Raspberry Pi predstavlja seriju malih računara sa jednom pločom. Pogodan je za učenje robotike i računarstva zbog svoje široke primene i raznolikosti kreativnih projekata koji mogu da se realizuju njegovom primenom. Projekat Raspberry Pi namenjen je učenicima starijim od 13 godina i prvobitno je težio promociji nastave osnovnih računarskih nauka u školama u zemljama u razvoju. Raspberry Pi bazira se na kodiranju pomoću programskog jezika Python. Pi pruža brojne mogućnosti za kombinovanje sa drugim robotskim konstrukcijama, poput robota Lego Mindstorms, i zato ima izuzetno široku primenu u učionici, pružajući učenicima priliku da razvijaju STEM problem solving veštine.
Pregled pripremio: Milić Vukojičić, nastavnik ICT i sekcije robotike Savremene osnovne skole i International school